OFELIAkontraHAMLET
TEATR GDYNIA GŁÓWNA
Plac Konstytucji 1, Gdynia 81-354
Spektakl na podstawie "Studium o Hamlecie" i "Śmierci Ofelii" Stanisława Wyspiańskiego Hamleta i Ofelię łączą skomplikowane uczucia. W ich miłości nic nie jest oczywiste. Ofelia, odrzucona przez kochanka i emocjonalnie doprowadzona do ostateczności, stoi już w wodzie i zamierza się utopić. Waha się jednak, rozpatruje wszystkie „za” i „przeciw”, dostrzega, czym naprawdę była jej relacja. Dyskutuje z Hamletem i całym dworskim światem, widząc, jak została zmanipulowana i sprowadzona do przedmiotu męskich rozgrywek.
Opis
Hamleta i Ofelię łączą skomplikowane uczucia. W ich miłości nic nie jest oczywiste. Ofelia, odrzucona przez kochanka i emocjonalnie doprowadzona do ostateczności, stoi już w wodzie i zamierza się utopić. Waha się jednak, rozpatruje wszystkie „za” i „przeciw”, dostrzega, czym naprawdę była jej relacja. Dyskutuje z Hamletem i całym dworskim światem, widząc, jak została zmanipulowana i sprowadzona do przedmiotu męskich rozgrywek.
OFELIAkontraHAMLET to spektakl, który pokazuje, że walka płci i walka o równouprawnienie zawsze będą rządzić naszym światem. Ten konflikt jest nierozstrzygalny, ale paradoksalnie nadaje sens istnieniu człowieka, utrzymuje go w działaniu i napięciu. Nieważne, kto wygra, za chwilę i tak role się odmienią. Wszystko jest tym samym - na scenie mamy więc czasem Ofelię i Hamleta, czasem dwóch Hamletów, niekiedy dwie Ofelie. Pojedynek trwa, zmienia tylko formę.
Stanisław Wyspiański, a za nim Rafał Matusz, reżyser spektaklu, proponuje nową wersję odczytania sztuki Szekspira. Na podstawie dwóch klasycznych tekstów autora Wesela: Śmierci Ofelii i Studium o Hamlecie powstała rzecz o przenikaniu się - ale i konflikcie - światów kobiet i mężczyzn.
OFELIAkontraHAMLET
na podstawie "Studium o Hamlecie" i "Śmierci Ofelii" Stanisława Wyspiańskiego
Scenariusz i reżyseria: Rafał Matusz
Ofelia: Krzysztofa Gomółka-Pawlicka
Hamlet: Jacek Panek
światło, oprawa muzyczna, kostiumy: Marzena Chojnowska
video: Grzegorz Kujawiński
Spektakl dla widzów od 16 roku życia, występują sceny przemocy i efekty stroboskopowe.
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”.